Enkla regler för ökad trivsel

Vi på Norabostäder gör allt vi kan för att du ska trivas. Och vi hoppas och tror att även du vill bidra till trivseln i fastigheten. För att göra livet enklare för dig, dina grannar och oss, så har vi samlat tips, regler och viktig information här.

  • Andrahandsuthyrning

    Du måste ha Norabostäders tillstånd för att hyra ut i andra hand. Det skall finnas godtagbara skäl, såsom studier eller jobb på annan ort, men du måste informera Norabostäder först.
  • Autogiro

    Med autogiro betalar du hyran enkelt och helt gratis. Du riskerar heller aldrig att missa någon hyresinbetalning, så länge du har pengar på kontot.Gör din anmälan direkt via denna länk: Autogiro Norabostäder ABlänk till annan webbplatsOBS! Bor du i någon av våra seniorbostäder på Hagby ängar eller Tullbacken
    så gör du din anmälan via denna länk: Autogiro Nora Fastigheter ABlänk till annan webbplats
    eller kontakta Camilla Edvardsson på telefon 0587-813 16.
  • Belysning

    Fast belysning som ugnslampor, lysrör i belysning ovanför diskbänk, badrumsskåp och liknande står Norabostäder för. Behöver ett lysrör eller glödlampa bytas, kontakta felanmälan tel 0587-813 13.Övrig belysning i lägenheten får man som hyresgäst själv stå för.
  • Brand

    Inget brännbart i trapphuset Trapphuset är en viktig utrymningsväg. En brand där kan få svåra konsekvenser.
    Därför får trapphuset inte blockeras av föremål och det ska hållas rent från brännbart material som tidningar, kartonger och barnvagnar.
    Lås dörrarna Låsta dörrar på vindar och i källare och garage minskar risken för anlagda bränder.Stäng in branden Brinner det i din lägenhet - ta dig ut och stäng lägenhetsdörren efter dig.
    Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.
    Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus Brinner det hos någon annan och trapphuset är rökfyllt - stanna i din lägenhet!
    Larma 112. Räddningstjänsten hjälper dig ut.
  • Brandvarnare

    Alla Norabostäders lägenheter är utrustade med brandvarnare. Om du saknar brandvarnare i din lägenhet, eller om batteriet håller på att ta slut, kontakta felanmälan tel. 0587-813 13.
  • Felanmälan

    Du kan ringa 0587-813 13, måndag-fredag kl. 08.00 - 12.00 och 13.00 - 14.30. Du kan också felanmäla genom att klicka här.
  • Fläktfilter

    Behöver filtret i spisfläkten bytas, kontakta felanmälan tel. 0587-813 13.
  • Frysen

    Gör det till en vana att frosta av frysen en gång varje vinter då det är riktigt kallt och matvarorna ska stå på balkongen eller uteplatsen ett tag. En avfrostad frys drar mindre el och håller maten kallare.Ett tips: ställ in en bunke/kastrull med varmt vatten i frysen, då smälter isen fortare.
  • Fyrverkeri

    Var rädd om varandra och våra husSmäll inga fyrverkerier kring våra hus
    Det är inte tillåtet att smälla fyrverkerier i eller omkring Norabostäders hus.
    Du som absolut vill fira med fyrverkerier bör därför tänka på att gå till större park eller liknande en bra bit bort från våra hus. På så vis minskar risken för rädda hundar, arga grannar och skador på såväl människor som hus.
    Tillstånd av Polisen
    Ibland kan du till och med behöva tillstånd från polisen för att använda fyrverkerier! Ska du fyra av många raketer i ett tättbebyggt område eller om det är mycket folk i närheten anger ordningslagen att tillstånd ska sökas.
    Läs gärna mer om hur du hanterar fyrverkerier på polisens hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  • Grillning

    Du får grilla på din balkong eller uteplats, men bara om du använder elgrill som inte osar så mycket. Det kan ändå vara en bra idé att berätta för dina grannar att du ska grilla.I vissa av våra bostäder avråder vi helt från grillning på balkong eller uteplats, om grannens luftintag är placerade alldeles intill.
  • Husdjur

    Många gillar husdjur, men inte alla. Dessutom finns de många som är allergiska. Visa hänsyn om du har ett husdjur, ta inte med det till gemensamma utrymmen som tvättstugan och låt det inte förorena sandlådor och andra platser där barn leker.
  • Inflyttning

    Tillträde till lägenheten Tillträde till lägenheten får du samma dag som ditt kontrakt börjar gälla. Du har rätt att få nycklarna kl. 12.00 om inget annat överenskommits. Tänk på att om ditt kontrakt börjar gälla t ex den 1:a i månaden och det infaller på en helg är det första vardagen efter som blir tillträdesdatum.Nycklarna kan hämtas på Norabostäders kontor, Änggatan 11 i Nora.Nycklar Vid inflyttning kommer du till Norabostäders kontor och kvitterar ut dina nycklar. Du får tre nycklar till lägenheten. Oftast får du även en bokningscylinder till tvättstugan. Ska du flytta till Gyttorp får du i stället en tagg som används för att boka tid i tvättstugan.Nycklarna kan hämtas från kl. 12.00 den första vardagen i månaden.El Norabostäder anmäler påkoppling av el till din lägenhet. Ditt abonnemang börjar gälla samma datum som ditt kontrakt.Ska du flytta in på Ågatan 1-7 görs ingen anmälan eftersom hushållsel ingår i hyran.
  • Kompost

    Sortera dina sopor och lägg allt komposterbart i separata påsar. Genom kompostering omvandlas avfallet till ett näringsrikt och mullhaltigt gödningsmedel.Varje hushåll har speciella kompostpåsar av papper som också är komposterbart. När påsen är fylld till max ¾ viks den ihop och slängs i ett av de bruna sopkärlen i soprummet.Vill du veta mer om sorteringen av komposterbart avfall eller hur du använder sorteringsutrustningen är du välkommen att ringa till oss på telefon 0587-813 10, eller skicka e-post: info@norabostader.se
  • Markiser

    Markiser ansvarar man som hyresgäst själv för.
    Uppsättning av markis får endast ske efter anvisning och godkännande av Norabostäder.
  • Motorvärmaruttag

    P-platser med motorvärmaruttag finns att hyra hos oss. Kontakta oss gärna om ni är i behov av plats.Driften av själva uttaget står Norabostäder för. Om det ej fungerar som det ska, kontakta felanmälan tel 0587-813 13. Motorvärmarkabel ansvarar hyresgästen för själv.Tänk på att dra ur sladden ur motorvärmaruttaget när det ej används!
  • Nycklar

    När du flyttar in får du tre nycklar till din bostad. När du flyttar måste alla tre lämnas tillbaka till oss. Har du bokningscylinder till tvättstugan ska den och tillhörande nyckel också lämnas in.För att kunna garantera säkerheten i boendet och undvika egenhändigt gjorda kopior kan extranycklar bara beställas via oss. Kostnad per nyckel är 260 kr.
  • Parabol

    Uppsättning av parabol får endast ske efter anvisning och godkännande av Norabostäder.Parabolen ansvarar man som hyresgäst själv för.
  • Persienner

    Persienner ansvarar man som hyresgäst själv för. Sitter det dåliga och trasiga persienner i lägenheten så kan Norabostäder ta bort dem.
  • Skadedjur och ohyra

    Skadeinsekter är dessvärre inte ovanliga. För din egen och vår gemensamma trevnad ber vi dig att omedelbart anmäla till Anticimex om du fått skadedjur i din lägenhet eller lokal. Då kan saneringsföretaget bekämpa ohyran och samtidigt förhindras spridning. Åtgärderna för detta täcks av fastighetens försäkring.Ring Anticimex på tel. 075-245 10 00 Både bostadshyresgäster och lokalhyresgästerna kan själva ringa in till Anticimex och anmäla skadedjur.- Är du hyresgäst i bostad uppger du din adress och att du bor hos Norabostäder.- Bor du i en av våra seniorbostäder så uppger du istället att du bor hos Nora Fastigheter samt
    kundnr 3980413 (räcker inte det uppge då att det är ett hängavtal på Nora kommun)
    - Lokaler uppger kundnr 3980413 ( räcker inte det uppge då att det är ett hängavtal på Nora kommun) Här kan du läsa mer om våra vanligaste skadedjur i hus och hem.Faktablad skadedjurPDF
  • Snöröjning och halkbekämpning

    Vår ambition är att snöröja så snabbt som möjligt så att framkomligheten i våra bostadsområden
    ska bli så bra som möjlig. Att snöröja våra områden efter ett ”normalt” snöfall tar cirka 8 timmar.
    Och att sedan grusa och sanda våra områden tar cirka 5 timmar.
    Vi prioriterar framkomligheten till vårdboende, gruppboende, skolor, daghem
    och därefter våra bostadsområden.
    När snöröjer vi?
    Vi snöröjer vardagar från klockan 05.30 till 17.00.
    Snöar det under natten, snöröjer vi nästkommande arbetsdag eller helg.
    Vi har snö-jour på helgerna.
    Parkeringar
    Hyr du en parkeringsplats ansvarar du själv för snöröjningen på din parkeringsplats och framför
    ditt garage eller carport. Vi snöröjer parkeringsplatser i mån av tid och utrymme.
    Marklägenheter med egen entré
    Hyresgästen ansvarar själv för snöskottningen och halkbekämpningen på sin uteplats och gång.
    Var försiktig när det är halt
    Vi kan aldrig garantera att det är halkfritt när snön väl börjar falla. Ta det därför gärna lite lugnt när du ger dig ut i vinterväglaget – för din säkerhets skull.
  • Uteplats

    Om det finns en uteplats till din lägenhet, så är du skyldig att sköta om den själv. I många områden lånar Norabostäder ut trädgårdsredskap.
  • Utflyttning

    Säg upp kontraktet Det första du ska göra är att säga upp ditt hyreskontrakt. På baksidan av ditt hyreskontrakt finns en sektion om uppsägning. Den ska du fylla i och skicka in till oss så att vi formellt får in din uppsägning.
    Endast skriftlig uppsägning gäller.
    Uppsägningstiden är tre hela månader från det månadsskifte som infaller närmast efter uppsägningsdatumet .Vid dödsfall kan lägenheten sägas upp med en månads uppsägning, om uppsägningen görs senast en månad efter dödsfallet. Efter det blir det tre månader enligt hyreslagen.
    Lägenheten ska sägas upp av närmast anhörig, som ska kunna uppvisa ett vårdnadsintyg där det står vem som har rätt att säga upp avtalet. Vårdnadsintyg får man på begravningsbyrån.
    Vid flytt till behovsprövat boende/vårdboende gäller 2 månaders uppsägningstid från nästkommande månadsskifte.Det är viktigt är att du anger ett aktuellt telefonnummer som vi kan nå dig på.Underhållsbesiktning Innan du flyttar ut görs en besiktning av din lägenhet. Denna besiktning bör ske minst några veckor före avflytt för att se om det finns behov av hantverkare. Det finns då även tid för dig som flyttar att åtgärda eventuella skador.Borr- och plugghål och andra skador i lägenheten ska du som flyttar själv åtgärda.
    Om det vid besiktningen eller efter avflyttning från lägenheten återfinns skador som inte är åtgärdade, och inte kan bedömas som normal förslitning, riskerar du att få bekosta detta.
    Har du frågor om besiktningen kontakta oss på tel. 0587-813 10.Flyttstädning (OBS: länk) När du lämnar din lägenhet ska den och tillhörande utrymmen städas. Var noggrann när du flyttstädar - nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan ytterligare städning. Vi städbesiktigar din lägenhet när du är klar om inget annat överenskommits.Alla utrymmen som hör till lägenheten måste städas, inklusive balkong, förråd och eventuellt garage. Du kan bli tvungen att betala städningen i efterhand om det är slarvigt städat. Tillsammans med bekräftelsen på din uppsägning som du fått med posten fick du även en folder med tips inför flytten. På baksidan av foldern finns en checklista för städning. Om du gått igenom och städat alla punkter på checklistan minimerar du risken att bli ersättningsskyldig efter städbesiktningen.
    Du kan även ladda ner en checklista för städning härPDF.
    Har du frågor om flyttstädning kontakta oss på tel 0587-813 10.Nycklar När du flyttar måste alla tre nycklar lämnas tillbaka till oss. Även extranycklar och kopior ska lämnas in. Har du bokningscylinder till tvättstugan ska den och tillhörande nyckel också lämnas in. Detsamma gäller nycklar och bokningskort till tvättstugor och liknande.Skulle du ha tappat bort en nyckel byter vi låscylinder. Kostnaden för detta betalas av dig.Sista tid för att lämna in nycklarna vid flytt är kl. 12.00 första vardagen efter månadskiftet då ditt kontrakt upphör.Uppsägning av el Norabostäder anmäler frånkoppling av el till din lägenhet. Ditt abonnemang upphör att gälla samma datum som ditt kontrakt går ut.Ska du flytta från Ågatan 1-7 görs ingen avanmälan eftersom hushållsel ingår i hyran.
  • Värmen i din lägenhet

    Alla upplever temperaturen på olika sätt, vissa fryser och en del tycker att det är för varmt. Norabostäder försöker att hålla 21 (+-0,5) grader vilket är inom socialstyrelsens rekommendationer.
    För att få en jämn inomhustemperatur sitter det en termostat på varje element som känner av hur varmt det är i lägenheten. När termostaten känner att det är tillräckligt varmt stänger den av elementet. Känner man då på elementen och de är kalla tror många hyresgäster att något är galet med värmen, men när temperaturen i rummet sjunker under 21 grader, så öppnar termostaten igen och elementet blir varmt igen.Om det blir snabba väderomslag med stora temperaturskillnader kan det vara svårt för värmesystemet att hålla en jämn inomhustemperatur, men värmen regleras till rätt nivå inom någon dag.Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
    Det ska vara 21 grader i våra bostäder under vintertid. Detta har vi kommit överrens med Hyresgästföreningen.
    Om det är för kallt i min lägenhet?
    Mät temperaturen mitt i rummet, en meter ovanför golvet och minst en meter in i rummet från yttervägg eller fönster. Gör sedan en felanmälan om det är kallare än så. Det gör du via Mina sidor eller på telefon 0587-81313
    Tips på vad du kan göra om du tycker det är kallt inne:
    • Håll ventilerna öppna.
    • Om rumstemperaturen är under 21 grader och elementet är kallt:
      Prova med att vrida termostatventilen mellan öppet och stängt läge cirka 10-15 gånger.
      Lämna det sedan i fullt öppet läge.
    • Se till så att gardinerna inte täcker termostatventilen.
    • Vädra snabbt och effektivt när det är kallt ute - max fem minuter.
    • Håll spisfläkten stängd, utom vid matlagning.
    • Rengör fläktfiltret i spisfläkten en gång i månaden med diskmedel.
    • Torka rent frånluftsdon i badrum och WC vid behov.
    • Försök att möblera på ett sådant sätt att värmen från elementen inte hindras från att nå in i rummet